Aug 1, 2011

מהי חדשנות חברתית - what is Social Innovation

מאז שהקמנו את ההאבּ הדגשנו כל הזמן שמדובר במרחב ליזמות חברתית. לעיתים אף הוספנו "חברתית-סביבתית" עד שהבנו שאין בזה כל צורך וכולם מבינים את הקשר בין החברה לסביבה בהקשרים של יזמות. בהמשך אמרו לנו שההגדרה של יזמות חברתית עלולה להדיר מההאב אנשים שרואים בעצמם יזמים, אבל לא בהכרח חברתיים, למרות שאנו לא מתכוונים להדיר אותם כלל (נוכחות של כל מיני יזמים בהאבּ מעוררת דיאלוג ומוסיפה צבע ועניין). אז החלפנו את המושג יזמות חברתית למושג היותר מעורפל "יזמות לעולם טוב יותר" או "יזמות לקיימות". העניין, כמובן, אינו במילים ובהגדרות. השאלה המרכזית היא למה אנחנו מתכוונים באמת כאשר אנחנו אומרים יזמות חברתית?

קיימות הגדרות רבות למושג יזמות חברתית. אנחנו מעדיפים להשתמש בהגדרות העוסקות ב"חדשנות חברתית" - Social Innovation. המושג חדשנות מכיל בתוכו גם את מרכיב היזמות וגם את מרכיב התרומה של משהו חדש לעולם. במובן זה, הענין שלנו אינו בעוד עמותה שמחלקת מזון לעניים. עם כל החשיבות של עמותות מעין אלה, הן אינן מחדשות דבר ולעיתים אף גורמות (בלי כוונה) להנצחת מעמדו של הנזקק ולא להעצמתו. אנו מתרכזים בהבנת המושג "חדשנות חברתית", אשר מרמז כי כמו ביזמות כללית, כך ביזמות חברתית, יש מקום לחדשנות, חשיבה אחרת, מחוץ לקופסה, על בעיות "ישנות", "כרוניות", שמטרידות את כולנו, אך לא נמצא להן פתרון. בדרך כלל מדובר בבעיות המחייבות שינוי ממעלה שניה (שינוי פרדיגמטי) ולא שינוי ממעלה ראשונה ("עוד מאותו דבר") [המושגים מהספר שינוי].

ההגדרה למושג "חדשנות חברתית" היא "חשיבה רעננה שנותנת מענה לבעיות/פערים חברתיים" (Lyons, 2007: 4), או "פיתוח ויישום של רעיונות חדשים (מוצרים, שירותים ומודלים) אשר נותנים מענה לצרכים חברתיים" (Mulgan and colleagues, 2007: 9). חדשנות חברתית זהו תהליך Bottom-Up, מלמטה, ובדרך כלל אינו נובע מתוך הארגונים שהם חלק מהבעיה בעצמם. לכן, מי שרוצה חדשנות חברתית חייב לפתח את השדה החוץ ארגוני, היזמי, ממנו יצמחו הרעיונות ה"אחרים" לחברה טובה יותר.

לפי "קרן Schwab" חדשנות חברתית:

· אינה מילה אחרת לצדקה או נדבנות

· אינה עוסקת בשתדלנות מסיבות חברתיות בלבד. היא חייבת לספק חלופות לביטול שיטות מזיקות.

· אינה מקבילה לאחריות חברתית תאגידית.

· אינה מילה נוספת לארגון פיתוח ללא מטרות רווח.


הדוגמאות המוכרות בעולם ל"חדשנות חברתית" הן כמובן Grameen Bank שהקים זוכה פרס נובל מוחמד יונס, בנק המאפשר לאנשים עניים להגיע לעצמאות כלכלית בזכות הלוואות מיקרו אשראי שמסייעות להם לצאת ממעגל העוני ולהקים עסקים; Big Issue עיתון רחוב שמופץ בלעדית על ידי הומלסים ומייצר להם רווח, התחיל בלונדון והתפשט למדינות נוספות. Linux וכל תנועת ה-Open Source כולל ה-Wikipedia, יוזמות אשר יצרו שינוי תפסיתי ומעשי ביחס לפיתוח תוכנה ופיתוח ידע כנחלת הכלל – ויצרו סטנדרטים חדשים של שיתוף בין עמיתים לצורך השגת מטרות משותפות. מכאן יכלו לצאת יוזמות מעוררות השראה כגון: TED – אתר המוקדש להפצת הידע המתקדם בעולם בפורמט של סרטוני וידאו נגישים בחינם לכלל הציבור בעולם.


בישראל קיימות דוגמאות מעטות כגון: Call יכול - מיזם המספק שירותי אאוטסורסינג לחברות בתחומים בהם קיים קושי לשמר כוח אדם, כגון מוקדים טלפוניים, אשר מעסיק אך ורק אנשים עם מוגבלויות; מרכז "נא לגעת" – מפעילים קבוצת תיאטרון ששחקניה הם חרשים-עוורים, בית קפה שעובדיו חרשים ומסעדה בחושך שעובדיה עוורים; Fooducate – חברה המפתחת אפליקציה ל-IPhone המסוגלת לקרוא את הברקוד של מוצרי מזון בחנות ולספק מידע על ה"אמת" התזונתית של המוצרים. מיזם זה מעודד אנשים למודעות לתזונה נכונה יותר.


כפי שניתן לראות מהדוגמאות, חדשנות חברתית אינה עוסקת אך ורק ביוזמות שנועדו להקל על אוכלוסיות חלשות או במצוקה. חדשנות חברתית נועדה לשנות מהיסוד את האופן בו כולנו חיים. תוצאות החדשנות אמורות להשפיע על כל השכבות וכל גווני האנושות, בכל המיקומים הגיאוגרפיים ובכל הרמות הסוציואקונומיות. כולנו נושמים את אותו אויר מזוהם, רובנו סובלים ממערכות בריאות קורסות, מפתרונות תחבורה לא מספקים, מאלימות גואה, מתזונה לא נכונה ומתרבות הצריכה הבלתי מאוזנת. אנחנו זקוקים לפתרונות חדשים שישנו לכולנו את ה"סיסטם" שבו אנו חיים.


ב"האבּ" אנו מפתחים את סביבת העבודה, הידע והכלים התומכים על מנת לעודד יזמים עם רעיונות של חדשנות חברתית להוציא אל הפועל את המיזמים שלהם. דוגמאות למיזמים שכבר נמצאים ופועלים ב"האב":

· www.Ani10.org – אתר אינטרנט חינוכי, המאפשר לתלמידים בכל הגילאים לצפות בשיעורי וידאו במתמטיקה (בעתיד יכנסו עוד מקצועות) – מיזם המחזק תלמידים מתקשים בחינם ובנגישות מלאה.

· 40weeks – מיזם תוכן המאפשר לנשים הרות לקבל אנימצות וסרטוני וידאו ספציפיים ומשתנים בהתאמה לשבוע בו הן נמצאות בהריון. המיזם נקנה בארץ על ידי שירותי בריאות כללית, ונמכר גם במקומות אחרים בעולם.

· Hackathon בית-ג'אלה – מיזם המפגיש בין ישראלים לפלשתינים על מנת לפתח אפליקציות ממוחשבות. המיזם מטפל בנושא הגישור בין שני העמים באופן א-פוליטי ובאמצעות פיתוח הקשרים הכלכליים והיזמות המשותפת.

· ECOOP - מיזם להשקעה ופיתוח פרויקטים של אנרגיות מתחדשות וחסכון באנרגיה באמצעות התאגדות כקואופרטיב, על מנת לאפשר למגוון רחב ביותר של אוכלוסיה לקחת חלק במיזמים שמטרתם לשמור על הסביבה ועל המשאבים הטבעיים של כולנו.

· Contapps – חברה המפתחת מערכת הפעלה לטלפונים חכמים, שהופכת את המכשיר ממבוסס אפליקציות למבוסס (ומעודד) מערכות יחסים בין אנשים (Contacts)


ה"האבּ" בעצמו הוא דוגמה לחדשנות חברתית. ה"האבּ" קם על מנת להוות אלטרנטיבה למקומות העבודה המסורתיים, בהם קשה לאנשים לבטא את הייחודיות שלהם ולממש את החלומות שלהם. יצרנו ארגון ללא היררכיה, עם מינימום בירוקרטיה ובלי מנהלים. יצרנו ארגון שבו כל אחד מונע ב-100% מהתשוקה והאחריות שהוא חדש למיזם שלו. ארגון שבו לכל אחד אפשרות מעשית לקחת חלק בבניית הארגון עצמו, ליזום, להוביל ולהיות חלק משמעותי בקהילה. ארגון שהעיצוב הפיזי שלו מעורר השראה ומעודד אינטראקציה ודיאלוג. ארגון שדואג לארח את החברים בו באופן שיהיה להם נעים, מפרה ומעודד הצלחה ותוצאות.


No comments:

Post a Comment